Datum:

September 17, 2021

-
Autor:

OFFICE HOUSE

Jak vymyslet název pro novou firmu

Nově vznikající firmy řeší často ve svých začátcích nejen strukturu a podobu společnosti, ale také vlastní název. Občas se může stát, že si dáte práci a přijdete se skvělým, neotřelým názvem, ale soud vám ho zamítne nebo notář odmítne zapsat. Nebo pro něj už neexistuje volná webová doména. Na co si při vymýšlení názvu firmy dát pozor?

Důležité je se pořádně nad názvem zamyslet. Nejlépe pomocí firemního brainstormingu. Vymyslete alespoň deset či dvacet názvů, různě je kombinujte a sdílejte své nápady a návrhy. U většiny z nich možná zjistíte, že už stejné nebo hodně podobné existují. To je možné ověřit například na webu justice.cz v Obchodním rejstříku. Podívejte se zároveň na možné domény. Pakliže volnou naleznete, kupte ji rovnou s dalšími internetovými příponami (eu, cz, com atd.).

Podle zákona název firmy nesmí být stejný nebo zaměnitelný s názvem jiné společnosti. Také není příhodné registrovat společnost evokující hanlivé slovo nebo nadávku. Velmi pravděpodobně bude název zamítnut a propadne vám tak i uhrazený poplatek.

Při vymýšlení obchodního jména zkoušejte jednu metodu za druhou

Jako počáteční bod pro všechny metody budete potřebovat seznam slov, ze kterých budete vycházet. Zde jsou metody, jak vymyslet ten nejlepší a nejvhodnější název pro vaši novou společnost:

Hra se slovy


Jedná se o nejběžnější způsob vymýšlení nového názvu firmy. Vezměte slova, která jste si napsali, a propojujte je, přidávejte předpony a koncovky, mixujte je, rýmujte nebo vynechávejte písmenka.

Zkuste využít tyto online nástroje:

  • Naminum.com – dodává ke slovu různé přípony a předpony (vepište vždy jen základ slova)
  • Wordoid.com – podobný nástroj, ale zároveň kontroluje i volné .com domény, lze nastavit maximální délku koncového slova
  • Portmanteaur.com – dokáže ze dvou zadaných slov vytvořit kombinace nových výrazů

Obchodní názvy, které vznikly touto metodou:Electro World, Sportisimo, Slevomat, Asus, T-Mobile, mBank, UrbAlive, Kaufland.

Akronymy a zkratky


Patrně znáte zkratky v názvu mnoha značek (KFC, ČVUT, ČSOB, ČT aj.). Aktuálně tato metoda není v kurzu, značka by totiž mohla působit zastarale. Namísto zkratek ale můžete vytvářet tzv. akronymy. Tedy vezměte počáteční slabiky vámi zvolených slov a vytvořte z nich nové, pravděpodobně smyšlené slovo.

  • Pro ulehčení práce zkuste použít tento online nástroj Acronymify.com

Příklady názvu firem, které vznikly pomocí akronymů: Vodafone (voice data phone), Čedok (česká dopravní kancelář), Barum (Baťa Rubena Matador), Lego (Leg godt! – dánsky „hraj si dobře“), Tesco (T. E. Stockwell + J. Cohen).

Metafory


Přišli jste na to, jak má vaše značka působit na lidi? Zkuste najít tyto pocity a asociace v něčem, co už existuje a tuto asociaci si přivlastnit. Pátrejte mezi barvami, chutěmi, zvířaty, rostlinami, vesmírnými objekty, bohy a patrony, nerosty, kovy či zeměpisnými názvy.

  • Online slovníků asociací moc není, vyzkoušejte alespoň Visuwords.com

Názvy firem, které využívají metafory: Palladium, Lovebrand, Rohlik.cz, TV Prima.

Překlady z cizích jazyků


Pakliže jste si připravili seznam potenciálních obchodních jmen, zkuste je přeložit do různých jazyků. Nezůstávejte jen u angličtiny. Zkuste ty méně tradiční, avšak neotřelé.

Hodit se budou také slovníky synonym Thesaurus.com a Synonymus.cz.

Příklady názvů, které vznikly překladem z cizího jazyka: Kenvelo (hebrejsky ano i ne), Reebok (afrikánsky antilopa), Utukutu (svahilsky hravost), Volvo (latinsky valit se), Audi (latinsky poslouchat), Kilpi (finsky štít).

Nápady podrobte kritériím a vyberte favority


Předpokládejme, že jste vymysleli několik desítek nápadů. Teprve teď přijde na řadu jejich kritika. Zvolili jste jednoho favorita, který prošel přes kritéria, testování i u notáře? Blahopřejeme! Můžete začít podnikat s vaší novou obchodní značkou.


Zakládáte společnost? Neváhejte nás kontaktovat. Vše Vám komfortně vybavíme, garantujeme správnost názvu a jako bonus máte expresní zápis do Obchodního rejstříku ZDARMA!